Elin -Bojkotta Kina!

Jag har länge varit riktigt fundersam över hur Kina kan få arrangera ett sommar OS!
Visst, Kina får starkare ekonomi år efter år och får därmed mer inflytande jorden runt men vad tänker övriga länder med?
Att OS ska hållas i Kina tycker jag helt fel!
Dels på grund av den fruktansvärt dåliga miljön och de orättvisor som finns där. De mänskliga rättigheterna följs väldigt dåligt och det råder stora klassskilnader. Kina är ju diktatur till och med!


Det som får mig att bli riktigt ledsen och påverkad är när jag läser i expressen idag:


" Hundtortyren i Kina chockar världen! Hundarna flås för att bli mat på restauranger"


Jag tycker att de allra största stjärnorna som ska ställa upp i OS ska bojkotta det för att visa allvar.

Idrott handlar om fairplay och lyckliga ögonblick!

Jag tycker det är helt fel att de där härliga ögonblicken som brukar upplevas i ett mästerskap ska ske innanför en arena någonstans i ett rikt område.

Samtidigt så råder hemska orättvisor och plågeri av djur en bit därifrån.


Det är klart att jag kommer följa OS på tv när det sänds. Men jag önskar att de folk som har makt att göra någonting åt de värsta förhållanden i Kina (Även andra länder såklart) ser till att göra det också!


/ Elin


Kommentarer
Postat av: Amanda

Väldigt bra skrivet Elin!!

2008-03-13 @ 07:15:53
URL: http://birgerjarlsgatan.blogg.se
Postat av: An ony

Men kan man inte se det från andra hållet?
Alla stjärnor åker till kina, alla ser upp till stjärnorna. Dom har ju nu världens chans att sätta press på kina
genom att göra detta.
Eller har jag fel? Väldigt bra skrivet föresten!

2008-03-22 @ 11:08:08
Postat av: Henrik

Jag har absolut inga som helst problem med att se Kina hålla OS. Media blåser upp allting som har med Kina att göra. Låt Kina hålla sina internaffärer, eller är vi för rädda att dem förr eller senare kommer gå om västvärlden som stormakt?
Varför var det inget stort snack om bojkott när USA hade vinterOS 2002, du pratar om mänskliga rättigheter, jag kan faktiskt inte påstå att USA följer dem speciellt bra dem heller, speciellt inte på ett litet ställe kallat Guantánamo.
Jovisst, jag säger inte att Kina gör rätt saker, men ska man se det från mänskliga rättigeters vinkel ska det vara lika för alla!
Annars har du en väldigt bra poäng=)

2008-03-28 @ 20:02:42
Postat av: Elin

Amanda: Tack ska du ha :D



An ony: jo men precis. De skulle verkligen ha passat på då i Kina när nästan hela världens blickar är riktade mot en.

tack!



Henrik: Du har rätt i att USA inte heller följer mänskliga rättigheter på bästa sätt ( ut i från det jag sett, läst och hört) men jag var trots allt bara 10 år då OS gick där så jag kan inte uttala mig så pass mycket om det.

Men visst, alla länder styrs olika det har du rätt i. Synd bara att det får tillåtas ;)

Tack!

2008-06-23 @ 15:29:13
URL: http://youngsters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0