Alexandra- Vad kan vi göra?

Här kommer lite tips på vad just du eller din familj kan göra för att minska utsläpp/föroreningarna som blir allt vanligare! Jag tycker att ni ska ta en titt och fundera lite. Det går att förändra bara man vill. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.


Köp KRAV märkta varor.

Använd tygkassar när du är och handlar.
image65

Konsumera mindre och försöka att tänka till en extra gång om du verkligen behöver den innan du köper en produkt.

Håll ner energikostnaderna.

Duscha
väldigt länge är inte bra så försök att kanske bara ducha 5-10 minuter (jag själv är otroligt dålig på detta)

Släck alla lampor
som onödigt står och lyser.

Vi är bra på att åka kollektivtrafik, gör det istället för att ta bilen eller om du måste göra det samåk med någon annan.


Promenera eller cykla
om det ligger nära.

Minska på nötkött
och ät lite mera vegitariska alternativ men om du ändå gilla kött så kan kyckling eller gris vara ett alternativ det är lite bättre. Kossor släpper ut mer än vad man tror..

Investera på en miljöbil. Idag är var tredje bil som säljs i Sverige en miljöbil. Det är bra!

Att flyga inrikes tycker jag är jätteonödigt, det släpper ut jättemycket. Idag kan man i alla fall välja om man vill flyga med ett miljövänligt flygplan men jag undrar om det är så himla mycket bättre mitt tips är att åka tåg eller buss istället.


Vi har lågenergilampor hemma och brukar alltid trycka av stand by på teven och de övriga apparaterna vi har.
 
Att använda vattenkokare drar mycket mindre energi än att värma vattnet på spisen men har man inte tillgång till en sådan kan man i alla fall sätta på ett lock på kastrullen.
 
Köp helst lokalproducerad mat men i vissa fall kan vi dra slutsatsen att det är bättre att köpa kravodlade tomater från Spanien än krav från någon del av Sverige eftersom att i Sverige odlas de i växthus och det krävs energi för att värma de och "fejk" sol till odlingen. Då jämnar transportutsläppen ut sig med den energi som det tar att värma upp växtodlingen med. Så i detta fall är det bättre att importera från Spanien till exempel.
 
Skänk bort skaker om du inte använder de, dem gör ändå ingen nytta när de ligger och skräpar.
image63

Lämna mediciner till apoteket är jättebra! Då slipper de hamna ute i naturen och förstöra djurlivet. 

Jag tycker att man ska köpa miljömärkta rengöringsprodukter även hygienprodukter, de innehåller lite mindre skit än alla de där andra som säljs på marknaden för en billig peng.

Köpa mer naturliga varor som ett fredagsalternativ istället för godis och chips.
image64

Undvika att köpa medel som innehåller klor.

Skolan borde också skära ner på sin pappersutdelning! Vi får alldeles för mycket papper i skolan som ibland är kopierat direkt ur böckerna, det är i så fall bättre att man sammanfattar texten i sin egen anteckningsbok. Då skulle även skolan spara pengar. Om ni vill påverka detta kan ni ju tipsa om det i skolan. Ni kan också säga att de borde sluta att servera torsk som lunch eftersom att de djuren är utrotningshotade.
 


Jag skulle bara vilja veta och det skulle vara kul om du ville svara, BRYR DU DIG OM MILJÖN? :)


Alexandra


Kommentarer
Postat av: Elin

Verkligen jätte bra tips! Jag följer dem så gott jag kan :)

2008-03-13 @ 19:12:04
Postat av: Sofichelle

Bra tips! Ja, jag bryr mig verkligen om miljön.

2008-03-16 @ 20:11:13
URL: http://sofichelle.tjejsajten.se
Postat av: Julia Enwall

bra skrivet Alexandra!

och vet du? bilden på bussen du la upp är den bussen jag åker dagligen när jag är i Linköping! x)

well, kanske inte samma buss bokstavligen, men det är samma linje, 215-den till resecentrum! :)

2008-03-17 @ 16:09:39
Postat av: alexandra

Elin: Man tackar :)

Sofichelle: Tack så mycket, vad bra att du tänker på den, det är roligt att höra! :)

Julia: Hhaa man tackar, vad fränt egentligen. Det är bra att du tar kollektivtrafik iallafall. Vad nica att du kikat in här förresten :D

2008-03-18 @ 19:43:12
URL: http://youngsters.blogg.se
Postat av: Linda

Fanken vad bra att du skriver om detta, jag e själv väldigt miljö medveten. Pojkvännen e vegis, inte jag än. Men det kommer väl det me! Skit bra skrivet Alex! Kram Linda

2008-03-19 @ 18:10:39
Postat av: alexandra

Linda: Tack, hoppas vi hörs snart igen. Puss

2008-03-19 @ 18:17:21
URL: http://youngsters.blogg.se
Postat av: Sabina

JA! jag bryr mig:) jättebra skrivet!

2008-03-24 @ 12:40:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0